Hoe groter hoe beter?

Er is een nestje geboren. Een van de kleintjes wordt meteen als gezond aangemerkt, welke is dat? Juist, de grootste van het nest. Maar is dat eigenlijk wel terecht? Is de grootste wel zo’n gezonde jongen?

Begrijp me niet verkeerd, ik wil niet beweren dat het kleine achterblijvertje van het nest de gezondste is, maar wat opvallend is in de fokkerij, is dat vaak (onbewust) de grootste dieren worden geselecteerd voor de fok. Dit heeft bijvoorbeeld geleid tot het bestaan van de Duitse dog, een hondenras met een gewicht van tussen de 50 en 80 kg. Ter vergelijking, de grijze wolf is zo’n 36 tot 45 kg. Anderhalf a twee keer zo zwaar als de Grijze wolf dus, dat is nogal wat!

Great-Dane-and-Chihuahua--C11759689
Foto: www.hondenpage.com

En dat verschil in gewicht gaat niet zonder prijs. In totaal heeft het ras verhoogde kans op 32 erfelijke aandoeningen, waarvan een flinke lijst vooral voorkomt bij grote rassen en/of rechtstreeks veroorzaakt worden door de grootte. Zo lijdt het ras aan verhoogde kans op:
Congestieve/Dilatatieve cardiomyopathie, Maag-dilatatie-volvolus, Osteosarcoom, Aortastenose, Cervicale spondylomyelopathie en Hypertrofische osteodystrofie.Deze ziekten worden bijvoorbeeld veroorzaak door te snelle botgroei, organen die niet groot genoeg zijn om het grote lichaam aan te kunnen etc.
Als gevolg hiervan worden Duitse doggen rond de 6 tot 8 jaar oud, terwijl een wolf in gevangenschap zo’n 15 jaar wordt.

dwergmuis
Foto: Screenshot Labyrint – veroudering.
Links de dwergmuis, rechts de gewone muis

Kortom: Groot zijn, is niet altijd goed!
Is het andersom dan waar, is klein zijn gezond? Nou het lijkt erop van wel.
Zoals te zien was in een aflevering van Labyrint dat muizen die een vorm van dwerggroei hadden, door een tekort aan groeihormoonreceptoren, aanzienlijk langer leefden dan de gewone variant, en ook veel langer gezond bleven. Ze werden minder snel oud.
Waarschijnlijk komt dit doordat groeihormonen een belangrijke rol spelen in de veroudering.
Als we dus kijken naar Syrische hamsters, waarvan de wildvang dieren die in gevangenschap opgroeien zo’n 100 gram zijn, en het geen uitzondering is als dieren uit hobbylijnen de 200 gram voorbij gaan, dan maak ik mij zorgen. Ruim twee keer zo zwaar als de wilde variant wanneer hij in gevangenschap opgroeit.. (en let wel, we hebben het hier over grote dieren, niet over dikke dieren). We weten welke gevolgen dit heeft voor een hondenras als de Duitse dog. Moeten we dit dan wel willen voor onze hamsters, konijnen en katten? Ik denk van niet, wat denk jij?

grootte
Foto: Mila de Saegher (hamstery Grigio Mara
)
Twee volwassen Syrische hamsters (150 en 240 gram)

Heb je genoten van deze blog? Like & share!
Heb je vragen? Op- of aanmerkingen? Laat hieronder een reactie achter!

2 thoughts on “Hoe groter hoe beter?

  1. Om de eerste zin moest ik al een beetje lachen, ik houd zelf namelijk nooit de grootste van het nest aan. Zara was ook niet de grootste (nu wel overigens, RUIM…)….

    Toch zou ik zelf eerder een hamster van 200 gram laten dekken dan een dame van 120 gram. Dames onder de 150 gram worden hier gewoon geen moeder. Niet omdat ik denk dat kleinere hamsters ongezond zijn (ik zet met liefde een vent van 120 gram in als deze gezond en fit is) maar omdat ik vind dat een dame haar reserves nodig heeft.

    Mijn Bumble Bee (voor keizersnede 220 gram) had het volgens mijn dierenarts nooit overleefd als zij 140 gram gewogen zou hebben. Nu kon ze het zich permitteren om 40 gram af te vallen…. Niet dat dat een veel voorkomend iets is, maar niet algeheel onbelangrijk.

    Daarom: ik vind een wat grotere dame niet erg, een kleine heer al helemaal niet. Steeds groter fokken vind ik een slecht uitgangspunt. Te kleine dames (en die grens is voor iedereen anders) moeder laten worden ook. 🙂

    • Ik snap je punt. Alleen denk ik dat reserves weer een heel ander punt zijn. Ik snap de verwarring, doordat ik het over grammen heb, omdat we dat altijd doen bij hamsters, maar eigenlijk zou het beter zijn om de lengte te meten. Het gaat mij om groot, niet om dik.
      Ik zou een dametje ook nooit laten dekken als ze geen reserves heeft. Bij welk gewicht dat is, dat verschilt nogal per lijn. Bij hamsters geldt nou eenmaal bij verreweg de meeste lijnen dat ze allemaal een soort Duitse doggen zijn, we vinden 150 gram aan de kleine kant, terwijl wildvang lijnen die in gevangenschap opgroeien net de 100 halen, factor 1.5 dus, terwijl je bij een Duitse dog spreekt van een factor 1.6…
      Tuurlijk kan er een keer een grote hamster uit je nest rollen, maar ik zeg alleen: kies die niet uit voor de fok, maar ga voor de gemiddelde of de wat kleinere. En als je die een nestje laat krijgen, dan natuurlijk wel als ze lekker op gewicht is, voor háár maat!

Geef een reactie

